СВЈЕТСКА БАНКА

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Групација Свјетске банке (Тхе Wорлд Банк Гроуп)

Оснивање, дјелатност , управљање , чланство и капитал

Свјетска банка са сједиштем у Вашингтону је међународна финансијска институција основана према закључцима Конференција у Бреттон Wоодсу 1944., започела је с радом у јуну 1946. године. Свјетска банка представља скупину пет међународних организација: Међународна банка за обнову и развој (ИБРД), Међународна финанцијска корпорација (ИФЦ), Међународна агенција за развој (ИДА), Мултилатерална агенција за гарантовање инвестиција (МИГА) и Међународни центар за рјешавање инвестиционих спорова (ИЦСИД) у чијој одговорности је пружање финанцијске помоћи земљама у сврху економског развоја и смањења сиромаштва, те охрабрења међународних инвестиција.

Данас рад Банкарске групе захвата готово сваки сектор који је важан за борбу против сиромаштва, потпору господарском расту и осигуравање одрживих прихода  у квалитети живота људи у земљама у развоју. Иако су ваљани одабир пројеката и дизајн и даље најважнији, Банковна група препознаје широк распон фактора  који су пресудни за успјех - учинковите институције, здраве политике, континуирано учење кроз евалуацију и размјену знања те партнерство, укључујући и с приватним сектором.

Банкарска група има дугогодишње односе с више од 180 земаља чланица и користи их за рјешавање развојних изазова који су све глобалнији. О критичним питањима попут климатских промјена, пандемија и присилних миграција, Банкарска група игра водећу улогу јер је у стању сазвати расправу међу чланицама својих земаља и широким низом партнера. Може помоћи у рјешавању криза, истовремено градећи темеље за дугорочнији, одрживи развој.

Тако  у већини земаља Свјетска банка усмјерава активности на  готово све секторе у једној привреди ( енергетика, пољопривреда и шумарство , мала и средња преузећа, социјални сектор И др) : помагаже обнови и развоју производње и привреда у цјелини  у недовољно развијеним земљама,  олакшава инвестирање капитала, подстиче  приватне  инвестиције  путем гаранција или учешћа у зајмовима властитим или посуђеним средствима, развијању медународне трговине и одржавању равнотеже у билансу плаћања, а све са циљем да се побољша макроекономска позиција чланице.

Највишта тијела Свјетске банке су Одбор гувернера и Одбор извршних директора. Гувернери су обично министрy  финансија из земаља чланица банке. Састају се једном годишње, на Годишњој Скупштини Свјетске банке и Међунардоног монетарног фонда. У Одбору директора  је 25 извршних директора Свјетске банке који се састају редовно и надзиру пословање Банке. Босна и Херцеговина је чланица Свјетске банке од 12. децембра 1995 године и са још 12 земаља припада конституенци којом предсједава Низоземска. У тијелима Свјетске банке представљена је путем Одбора гувернера – свака земља чланица именује Гувернера и путем Одбора Извршних директора који се састоји од 24 извршна директора од којих је један из низоземске конституенце.

Група Свјетске банке развила је нову стратегију усредоточујући се на амбициозне циљеве заустављања екстремног сиромаштва и промовисања  заједничког просперитета на одржив начин. Посвећена је помагању земљама у постизању ових циљева провјереним рјешењима која интегрирају развојно знање и финансијске услуге WБГ-а. WБГ ће проширити и ојачати своја партнерства, посебно унутар приватног сектора, како би помогао ускладити глобалне напоре на одрживом испуњавању два циља. Како би боље задовољио растуће потребе својих клијената, WБГ ће потпуније сарађивати како би искористио снаге својих агенција и мрежом партнера помажући у превладавању највећих развојних изазова с којима се суочавају земље клијенти. 

Финансирање

Наведене задаће Свјетска банка финансира капиталом који формира по основу учешћа земаља чланица и средстава која мобилизира на тржишту капитала.

У свом дјеловању Банка користи сљедеће финасијске инструменте:

Финансирање инвестиоционих пројеката (Инвестмен Пројецт Финанцинг ) које обезбјеђује ИБРД зајмовима И ИДА креидитма /грантовима И гаранцијама да финансирају владе за активности којима се креира физичка/ друштвена инфрастурктура неоходна за смањење сиромаштва И креирања одрживог развоја.  

Финансирање развојних политика ( Девелопмент Полицy Финанцинг) пружа ИБРД зајам, ИДА кредит / бесповратна средства и гарантује будзетску подршку  владама или политичком одјелу за програм политичких и институционалних акција за помоћ у постизању одрживог, заједничког раста и смањења сиромаштва.

Програм за резултате ( Програм фор Ресултс)  повезује исплату средстава директно  с постизањем дефинираних резултата, помажући земљама да побољшају дизајн и провођење властитих развојних програма и постигну трајне резултате јачањем институција и изградњом капацитета.

Труст фондови и грантови (Труст Фундс анд Грант)  омогућују проширивање активности, посебно у крхким и кризним ситуацијама; омогућити Банци Групу пружање подршке када је наша могућност давања кредита ограничена; пружити непосредну помоћ у одговору на природне катастрофе и друге хитне случајеве; и пилот иновације које су касније интегриране у наше пословање

Опције приватног сектора за финансирање, директна улагања и гаранције  пружају МИГА и ИФЦ. Гаранције  се такођер могу пружити путем Свјетске банке (ИБРД / ИДА) за пројекте у приватном сектору.

Прилагођене опције и управљање ризиком

Вишефазни програмски приступ (МПА) омогућава земљама флексибилност у провођењу приступа за постизање развојних циљева у фазама када су: развојни изазов сложен; требало би дуже вријеме за постизање циљева; требало би дуже времена за припрему једног великог пројекта; рјешење треба шири и свеобухватан приступ; или када приступ заустави и крени није изводљив . Пројекти у оквиру програма МПА могу се финансирати финансирањем из инвестицијских пројеката; или финансирање програма за резултате или њихова комбинација.

Све земље чланице су у  операцијама Свјетске банке  распоређене у 6 региона. Босна и Херцеговина припада у Региону Европа и Ценрална Азија . Групација Свјетске банке, тачније ИБРД И ИДА  је у тај регион 2020.године одобрила 7.196 милиона  УСД или 12%  од укупно 58.341 милиона.

У истој години дознаке средстава  износиле су за тај регион 3.465 милиона УСД или 8% од укупно дозначених средстава који су износили 41.417 милиона УСД.

Улагања су покрила сљедеће секторе: транспорт 6%,администација 15%, социјална заштиа 15%, управљање чврстим отпадом и отпадним водама 6%, пољоприведни сектор 5%, здравство 18%, финансијски сектор 8%, енергија и ефикасност 12 %, ИТЦ 4% индустрија и трговина 4% и едукација 5%.. 

Сарадња  Босне  и Херцеговине са Свјетском банком

Свјетска банка је од 1996 године имала  веома значајну улогу у посљератном периоду опоравку Босне и Херцеговине, коју је задржала и данас на путу Босне и Херцеговине ка еуроатланским интеграцијама.

Улагања Свјетске банке се односе на финансирање широког спектра сектора као што су транспорт, гасификација, деминирање, становање, здравство, образовање, јавни радови, пољопривреда и микро-финансирање. Током периода обнове Банка је имала значајну улогу у враћању основне инфраструктуре и услуга, стварање услова за одржив повратак избјеглица и расељених особа, те друштвени раст и запошљавање. У том процесу обнове наведеним финансирањем је обухваћено обнављане водоопскрбе, плин, струја и гријање, реконструкција и опрема за болнице и клинике, обнова школа, обнова преко хиљаду километара путева и велики број мостова, те микрофинансирање које је помогло отварању и одржавању на хиљаде нових радних мјеста.

У новијем периоду Свјетска банка се базира на програме усмјерене на јачање приватног сектора који води расту и запошљавању, јачању институција и управе, реформу јавног сектора,  мјере усмјерене на ублажавање последица глобалне економске кризе, као и помоћ на ублазавању ефеката катастрофалних поплава које су погодиле Босну и Херцеговину. У наредном период Свјетска банка поново усмјерава своју помоћ у транспортни сектор првенствено у модернизацију цеста у сарадњи са Европском банком за обнову и развој и Европском инвестиционом банком, пројекте запошљавања, подршке банкарском сектору, сектору здравства, те подршке реформама које проводи БиХ у складу са усвојеном Реформском агендом.

У 2020. години Свјетска банка пружа пордшку Босни и Херцеговини у превенцији, откривању и одговор на пријетњу коју намеће пандемија ЦОВИДа-19, јачањем приправности националних система јавног здравства и пружањем социјалне помоћи најугроженијим групама погођеним пандемијом у Босни и Херцеговини. Исто тако у поступку је реализација пројекта који ће повећати отпорности фирми за вријеме и након избијања пандемије ЦОВИД-19, те одржавање пословања фирми проширивањем финансијских ресурса ради обезбјеђивања финансирања обртног капитала и инвестиција за микро, мала и средња предузећа у Босни и Херцеговини.

Свјетска банка је од 1996. године одобрила 99 пројекта у Босни и Херцеговини, у износу од око 2,4 милијарде долара.

Тренутни портфолиј Свјетске банке износи 495,6 милиона УС долара (803 милиона КМ) у 9 активних инвестиционих пројеката.

2 . Документи

Важни документи банке ( статутарни)

Стататут ИБРД- пдф филе  

Статут ИДА- пдф филе

Стутут ИФЦ – пдф филе

Конвенција МИГА- пдф филе

Стратегија Свјетске банке за земљу – пдф филе

3. Портфолио пројеката Свјетске банке у БИХ  

а. Пројекти Свјетске банке у БИХ- Еxцелл документ

  б. Извјештаји ( годишњи извјештај о сарадњи, извјештај о имеплемтацији програма) 

 

4. Ревизија пројеката Свјетске банке

Према одредбама Кредитних и грант споразума које је потписала са Свјетском банком Босна и Херцеговина , као зајмопримац , има обавезу да ангажује неовисног ревизора за ревизију финансијских извјештаја пројеката који се финансирају њеним изворима.

Ревизор је дужан ревидирати сва сажете извјештаје  или ДП-ове и ИФР-ове који се подносе Свјетској банци као подршка захтјевима за повременим допуњавањем рачуна (а) предвиђених пројектом.

Расходи би се требали испитати на темељу критерија дефинираних у условима  споразума о финансирању и детаљно описаних у документу о оцјени пројекта. Ако се утврди да су неприхватљиви издаци укључени у захтјеве за повлачење и надокнађени, треба их засебно пријавити.

Финанцијски извјештаји пројекта требају садржавати распоред пописа појединачних сажетих извјештаја и захтјева за повлачење ДП-а (или ИФР-а који се користе као основа за исплату) према одређеном референтном броју и износу.

Ревизор треба обратити посебну пажњу  на то да ли:

а) сажети извјештаји или ДП-ови (или ИФР-ови) припремљени су у складу с одредбама одговарајућег споразума о финансиању.

б) издаци су у потпуности и нужно остварени за остварење пројектних циљева.

ц) прибављени су подаци и објашњења потребна за сврху ревизије;

д) задржани су пратећи записи и документи потребни за сврху ревизије, и

е) на сажете извјештаје  или ДП-ове  (или МСФИ) може се ослонити као подршка повезаним захтјевима за повлачење.

Одређени рачуни

Током  ревизије финансијских извјештаја пројекта, ревизор је дужан прегледати активности додијељених рачуна (а) пројекта. Активности које ће се испитати укључиват ће примљене депозите, извршене уплате, зарађене камате и усклађивање стања на крају раздобља.

Посебна пажања се обраћа на  поштивање поступака Банке и стања на назначеним рачунима на крају фискалне године , те на примјену унутрашњих контрола за ову врсту механизма исплате.

Код пројеката с показатељима / резултатима повезаним с исплатом се мора провјерити да ли су

показатељи повезани с исплатом договорени у оквиру пројекта остварени како је предвиђено.  Ревизор прегледа извјештаје у којима се провјерава  постигнућа резултата везаних уз исплату (ДЛР) договорених у оквиру пројекта и протокола провјере који ће се провести како би се потврдило њихово довршење.

Избор независне ревизорске куће у Босни  и Херцеговини која ће обаваљти тај задатк се врши сваке три фисклане године. Процедура селекције води се према процедури Свјетске банке која је описана у релевантим водичима за селекцију услуга.

 

ц) Процедура јавне набавке

Свјетска банка одоброва листу погодних консултнатних фирми за ревизију. Кад листа буде одобрена консултантима се шаље Захтјев за достављење понуда . Након пријема понуда проводи се поступка техничке и финансијске евалуације и креира кратка листа на коју се тражи сагласност од кредитора. По добивеној сагласности се додјељује уговор најбоље квалификованој фирми у улази у поступак преговора. Уговор са ревизором се потпсиује након добивене сагласаности Свјетске банке на преговоарачки поступак и нацрт уговора.  

Релевантни документи  за јавну набавку: 

  

Документи за Избор 2020 година

  1. Одобрена листа консултаната од Свјетске банке  
  2. Захтјев за достављање понуда (Реqуест фор Пропосалс) –пдф
  3. Извјештај о техничкој и финансијској евалуацији –пдф
  4. Но објецтион Свјетске банке на Извјештај о техничкој и финансијској евалуацији-пдф 

 

5. Положај БИХ У капиталу Банке

Капитал Свјетске банке

Свјетска банка има 189 земаља чланица .

Учешће земаља чланица у капиталу банке састоји се од уплаћеног   капитала у висини од 20 посто квоте и гаранцијског капитала у висини од 80 посто квоте.Висина квоте земаља чланица зависна је од висине националног дохотка, стања биланса плаћања девизним резервама, стабилности привредног кретања и обиму вањскотрговинске размјене.

Укупни капитал ИБРД је 244.943,6 милиона УСД. Тренутна позиција Босне и Херцеговине у Међународној банци за обнову и развој (ИБРД) је  0,04 % од укупних дионица што износи 88,7 милиона УСД и  одговара  0,06 % гласачке моћи од укупно 2.593.454  броја гласова.

Након посљедњег повећања капитала у коме је Босна и Херцеговина судјеловала, број уписаних дионица Босне и Херцеговине у банци  је 827 (УСД 99,8 милиона).

 Тренутна позиција Босне и Херцеговине у ИДА је да БИХ има  0,18 % од укупних дионица што одговара  0,18 %  гласачке моћи од 29.263.701 броја укупних  гласова

 Укупни капитал ИФЦ 19.984.677 милиона УСД. Тренутна позиција Босне и Херцеговине у Међународној финансијској корпорацији (ИФЦ) је да БИХ има  0,02 % од укупних дионица што одговара  0,05 %  гласачке моћи од 21.159.057  броја укупних  гласова.

Укупни капитал МИГА 1.774,09 милиона УСД. Тренутна позиција Босне и Херцеговине у МИГА-И  је да БИХ има  0,8 милиона УСД уписаног капитала што је 0,05% од укупног капитала МИГА-е. То јој даје  0,14  %  гласачке моћи од 218.177  броја укупних  гласова

 

Документи : Одлуке о повећању капитала у Групацији 

Ревизорски извјештаји-2021

Ревизорски извјештаји-2020

Ревизорски извјештаји-2019

Ревизорски извјештаји-2018