ИФАД

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Међуанродини фонд за пољопривредни развој ( ИФАД)

Међународни фонд за пољопривредни развој  (ИФАД) формално је основан за вријеме одржавања Свјетске конференције о исхрани  (Рим 1974.), а започео је са радом три године касније када је осигуран почетни капитал у висини од 1 милијарду долара уплаћен од стране сваке земље чланице.

Фонд је основан са задаћом да финансира производнјњу хране и унапређује укупан живот становништва села у земљама у развоју (финансира све облике пољопривредних и њима сродних активности по релативно повољним условма ). Чланство у ИФАД-у  отворено је било којој држави чланици Ујединјњених Народа, а Босна и Херцеговина је чланица ове организације од 18. марта 1994. године. Тренутно има 177 земаља чланица.

Управљачка тијела су Управни и Извршни одбор.

Средства за финансирање пројеката обезбијеђују се од прилога чланица ИФАД-а.Једанаесто попуњаванјње средстава се врши у складу са условима Резолуције бр. 203/XЛИ Управног савјета  ИФАД-а, с намјеном подршке  циљном програму зајмова и грантова. У Извјештају о Консултацији о Једанаестој надопуни ИФАД-ових средстава (2019.-2021.) утврђен је ниво  на 1,2 милијарде УСД, која ће се извршити кроз уплате земаља чланица,  зависно од нјњихове економске моћи.

ИФАД даје зајмове по изузетно повољним, мјешовитим и уобичајеним условима.

У изразито повољним условима , државе чланице које испунјњавају услове  обично су оне које на крају године прије почетка раздоблјља допунјњаванјња:

  • имају бруто национални доходак (БНД) по становнику нижи од или једнак оперативном ограничењу како га годишнјње утврђује ИДА
  • имају БНД по становнику већи од оперативног ограничења, али их ИДА не класифицира као „земље празнине“ или „мјешавине земаља“ или
  • су класифицирани од стране ИДА као "мала државна економија"
  • За термине мјешавине, прихватљиве државе чланице су обично оне које је на крају године прије почетка периода попуњавања ИДА класифицирала као земљу„мјешавине“ или „празнине“.
  • Под уобичајеним условма  државе чланице које испуњавају услове  обично су оне које не испуњавају услове  за зајмове по изузетно повољним или мјешовитим услвоама ..

Видови финансирања обухватају:

  1. Кредити под изузетно повољним условима

Кредити под изузетно повољним условима имају рок доспијећа 40 година, укључујући почек од 10 година, почев од датума одобрења од стране Извршног одбора. Они се нуде без камата, али сносе накнаду за услугу на неизмирени износ главнице, под условом да минимална вриједност износи 0,75 посто годишње, уз корекције извршене за једновалутне зајмове

  1. Кредити под мјешовитим условима

Зајмови под мјешовитим условима имају рок доспијећа 25 година, укључујући почек од пет година, почев од датума одобрења од стране Извршног одбора. Они подмирују накнаду за услугу на неизмирени износ главнице, под условом да доњи праг износи 0,75 посто годишнјње уз прилагођавања извршена за једновалутне зајмове. Поред тога, камата се плаћа на неизмирени износ главнице по фиксној стопи од 1,25 посто уз прилагођавања извршена за једновалутне зајмове, с тим да је најнижи износ од нула посто. Главница зајма амортизира се у износу од 5% од укупне повучене главнице годишње од шест до 25 година.

  1. Кредити под уобичајеним условима

Такви зајмови имају промјењиви рок доспијећа и почек. Максимални рок доспијећа који дужник може захтијевати је 35 година, под условом  да је просјечно доспијеће отплате максимално 20 година. Максимални грејс период одређен је на 10 година, почевши од датума када је ИФАД утврдио да су испуњени сви општи услови  који претходе повлаченјњу.

Кредитиранјње у једној валути

ИФАД нуди могућност кредитиранјња у једној валути (СЦЛ) која омогућава државама чланицама да се задужују у еурима или америчким доларима као алтернативу СДР-у. Све ИФАД-ове земље могу затражити валуту деноминације финансирања коју ће ИФАД одобрити по свом нахођенјњу. Накнаде за услуге и каматне стопе разликују се према валути деноминације зајма.

  1. Гратови

Бесповратна средства могу се додијелити: (и) државама у развоју; (ии) међувладине организације у којима учествују државе чланице; и (иии) других субјеката за које Извршни одбор утврди да испуњавају услове у складу са чланом 8. Споразума. Бесповратна средства се дају у складу са политиком за финансирање бесповратних средстава коју је утврдио Извршни одбор.

Сарадња Босне и Херцеговине са  ИФАД

У Босни и Херцеговини, ИФАД зајмови омогућавају сиромашним сеоским становницима да побољшају своју прехрамбену сигурност и повећају своје приходе подржавајући егзистенцију и комерцијалне појљопривреднике те предузећа на фарми и изван ње.

ИФАД је у својој стратегији према земљи  утицао на еволутивни пут и развој сектора пољопривреде што је имало одраза на политике финанисрања. Почело се са финансирањем скоро уништеног сточног фонда у Босни и Херцеговини , стваранјњу окруженјња и услова да се повећа конкуретност пољопривреде и да се она  повеже са тржиштем, асоцијацијама које повезују пољопривердну производнјњу а све у циљу унапријеђења ланца вриједности.

ИФАД-а је у Босни и Херцеговини након 1995. године одобрио средстава за финансирање осам Пројеката у укупној вриједности од 97,23 милионаУСД под веома повољним условима  и то: Пројект хитне реконструкције фарми у износу од 6,09 милиона  УСД (одобрен 1996. године), други Пројект обнове и развоја малих фарми у износу од 14,16 милиона  УСД (одобрен 1997. године),  трећи Пројект развоја сточарства и рурално финансиранјње у износу од 13,39 милионаУСД (одобрен 2001. године), четврти Пројект унапређенјња руралног предузетништва у износу од 12,33 милиона  УСД (одобрен 2006. године), пети Пројект побољшања услова живота на селу у износу 10,51 милиона   УСД (одобрен 2009. године), те шести Пројект развоја руралног пословања у износу од 13,5 милионаУСД (одобрен 2013. године). Свих шест пројеката су успјешно имплементирани.Цјелокупни портфељ завршених шест пројеката процијењених на 234,2 милиона  америчких долара, а средства ИФАД-а износе 83,3 милиона  америчких долара. Директну корист  од  ИФАД пројекти имало је  145 000 димаћинстава  или неких 480 000 људи, што представља готово 20 посто руралног становништва земље, а резултирали су годишњим растом прихода од преко 30 посто.

У току је имплементација седмог Пројекта развоја конкурентности у руралним подручјима у износу од 12,75 УСД (одобрен 2016. године).

Осми пројекат пољопривредног развоја и руралних предузећа одобрен је 2018. године у вриједности 14,5 милијуна УСД.

a)      Чланство и положај  БИХ у капиталу

Чланство у ИФАД-у отворено је за сваку државу која је чланица Ујединјњених нација .

Државе чланице Фонда разврстане су у неколико група : на листи  А  се налазе примарно развијене земље које континуирано новчано  доприносе Фонду. На листи   Б су  земље у развоју које новчано доприносе Фонду) ина листи   Ц су потенцијалне земље примаоци. Листа  Ц даље је подијелјљена  на подлисту Ц1 (земље у Африци); подлиста Ц2 (земље у Европи, Азији и Пацифику); и подлиста  Ц3 (земље Латинске Америке и Кариба

Босна и Херцеговина је на листи Ц2 са доприносом у виду уписа капитала у вриједности 0,34 милиона УСД.

Босна и Херцеговина је до сада учествовала финансијски  пет  пута у пуњењу Фондова. Први пут 2006. године (седмо пуњење)  када је уплаћено 75.000,00 УСД. Уплатом средстава у износу од 90.000, 00 УСД (осмо пуњење), Босна и Херцеговина је други пут учествовала у пуњењу Фондова ИФАД-а, трећи пут у износу 50.000,00 УСД (девето пуњење), четврти пут 2018. године када је уплаћено 50.000,00 ЕУР (десето пуњење), те пети пут 2020. године када је уплаћено 50.000,00 ЕУР (једанаесто пуњење) чиме је исказала спремност да као чланица Фонда узме учешће у  међународном финансирању  пројеката у области пољопривреде.

а) Документи
б) Портфељ пројеката са припадајућим извјештајима